2e dag, Robben Island, Green Point en wijnroute - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Fenna en Jordy - WaarBenJij.nu 2e dag, Robben Island, Green Point en wijnroute - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Fenna en Jordy - WaarBenJij.nu

2e dag, Robben Island, Green Point en wijnroute

Blijf op de hoogte en volg Fenna en Jordy

27 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op onze 2e dag in Kaapstad staat Robben eiland op het programma. We hebben de tickets vooraf online besteld en kunnen meteen in de rij voor de ferry van 9 uur aansluiten. Tot onze grote verbazing en Lonnes ergernis zien we onze grote vrienden(groep) weer van een dag eerder. Lonne is opgelucht als blijkt dat we met een andere boot heen varen. Eenmaal op het eiland stappen we in een touringcar voor een rondleiding van 45 minuten. De gids vertelt over de geschiedenis van het eiland, over de verschillende bezienswaardigheden en vertelt ons dat je hier voor ongeveer 100 euro per maand een huis kunt huren. De kinderen die nu op het eiland wonen gaan met de boot naar school tenzij het heel slecht weer is, dan hebben ze vrij vanwege de ruwe zee. Er staat ook nog een kerkje op het eiland, hier kun je voor omgerekend ongeveer 5 euro trouwen. Het eiland is ooit voorzien van heftig geschut i.v.m. de Tweede Wereldoorlog, echter men heeft het nooit hoeven gebruiken (het project was overigens pas in 1947 afgerond, typisch Zuid-Afrikaans). Na de bustour krijgen we nog een rondleiding door het voormalig gevangenisgebouw waarbij de rondleiding verzorgd wordt door een ex politiek gevangene en krijgen we de cel van Nelson Mandela te zien. Vervolgens nemen we de boot terug naar het vasteland, dit keer wel vergezeld door onze Arabische vrienden die plaats voor ons maken om te zitten. De zee is inmiddels vrij ruw waardoor de boot flink tekeer gaat en een aantal van ons zich naar buiten moet begeven voor frisse lucht. Terwijl mam en ik een dutje doen in het benedendek, wordt Jordy gevraagd om met een van de mannen op de foto te gaan. Eenmaal terug aan land vervolgen we na een lunch onze weg naar Green Point Stadion. We zijn gelukkig net op tijd voor de laatste rondleiding van de dag. Het stadion is heel erg mooi maar zeer sober ingericht. Onze gidse verteld dat het stadion 5 biljoen rand heeft gekost en is gebouwd ten behoeve van het WK in 2010. Het stadion is eigendom van de gemeente en wordt voor particuliere doeleinden verhuurd. Het stadion is tevens de thuisbasis van Ajax Cape town, echter je ziet hier niets van terug omdat het voor alle doeleinden verhuurd moet kunnen worden. Grappig om te weten, het stadion heeft een eigen politiebureau en beschikt zelfs over een kleine gevangenis voor onruststokers. Als we het stadion gezien hebben, hebben we nog wat over van de middag en omdat we niet naar de Tafelberg kunnen vanwege de mist rijden we richting Stellenbosch voor de wijnroute. Het verkeer in Kaapstad is echt een ramp en een ritje van 35 minuten wordt al snel 1,5 uur. We rijden van Stellenbosch richting Franschhoek over de helshoogte pass en zien een prachtige wijngaard liggen. We besluiten eerst nog een stuk door te rijden en als we dan eindelijk een wijnlandgoed in willen rijden blijkt deze dicht te zijn. We draaien ons om en besluiten bij het andere wijnlandgoed te proberen dat we eerder al hadden zien liggen. Het wijnlandgoed Graff ligt op een heuvel aan de helshoogte pass en is omringd door een prachtige tuin met beelden en allerlei planten. Enorm gelukkig zijn we als we de oprijlaan oprijden en we hier nog terecht kunnen voor Wine tasting. Mam, Lonne en ik krijgen een korte rondleiding over het landgoed met een golfkarretje en pap en Jordy gaan zich binnen oriënteren. Na nog wat Wine tasting stappen we de auto weer in richting Kaapstad om daar aan het V&A Waterfront een hapje te eten. Terwijl Jordy achter het stuur zit rijden we langs Townships waar de mensen gewoon langs de snelweg lopen en voetballen in de berm. In Kaapstad gaan we bij Spurs steakhouse eten, veel en heel lekker eten voor heel weinig geld (ongeveer 10 euro p.p inclusief drinken). Moe en met een volle buik keren we terug naar het hotel.